Sunday, July 25, 2010

WAHAI PARA AZHARIYYAH..TUNJUKKAN KEHEBATAN ANDA YANG SEBENAR!



Para wanita atau muslimah dilahirkan untuk menjadi pembantu kaum lelaki. Sebagai pembantu, para muslimah perlu memiliki sifat-sifat yang kelebihan yang dapat menanggung bebanan ketua ketika ketiadaannya. Oleh itu sifat para muslimah juga perlu sama atau hampir sama dengan ketuanya supaya segala gerak kerja mampu dilaksanakan dengan baik.

Tetapi berapa ramaikah para akhawat azariyyah yang menyedari hakikat ini. Kebanyakan azhariyyah pada hari ini (bukan semua) belum lagi dapat memenuhi ciri-ciri sebenar sebagai pembantu kelas pertama kepada golongan azhari. Kita boleh lihat khususnya dalam mesyuarat-mesyuarat yang dilaksanakan bersama ikhwah golongan akhawat jelas bersikap pasif. Ada 4 gaya yang biasa dilakukan oleh mereka ketika bermesyuarat (seperti yang dikaji oleh sahabat saya):

Pertama, gaya terkejut kalau ada berita tergempar.

Kedua, geleng kepala kalau sesal atas satu-satu kejadian.

Ketiga, mengangguk kalau setuju.

Keempat, “ustaz..nak musyrif” kalau mesyuarat selesai waktu malam.

Tiada idea, tiada perdebatan, tiada point yang dapat ‘meledakkan’ line of thinking dalam mesyuarat. Ini suasana biasa yang dapat kita lihat. Maaf kalau ada yang tersinggung. Selaku ketua, ikhwah tidak mengharapkan satu perkara luar biasa daripada akhawat. Paling penting, apabila bermesyuarat tonjolkan pemikiran dan idea serta keupayaan sebagai seorang yang memiliki kelebihan dapat menilai perkara-perkara halus dan kecil yang sering dilupakan oleh ikhwah. Itu adalah bidang anda.

Bagi saya, punca masalah kerana ramai akhawat tidak gemar membaca, mengkaji atau buat homework untuk setiap isu dan tugasan yang diberikan. Sikap hanya menunggu kerja juga men’jumud’kan gaya pemikiran.

Oleh itu, bagi melihat perubahan suasana ini, para akhawat kita mesti tingkatkan thaqafah pengurusan dan nilai akademik mereka. Banyakkan mengkaji isu, membaca bahan bacaan yang berat, bertallaqi dengan mereka yang berpengalaman agar golongan yang hebat ini dapat melahirkan percambahan pemikiran yang lebih kreatif. Maka dengan demikian itu, 4 gaya tersebut akan semakin pupus ditelan zaman. Salam Ukhuwwah.

No comments:

Post a Comment