Wednesday, July 21, 2010

NAK KERJA APA BILA PULANG?

Barangkali ada yang bertanya mengapa topik ini diperbincangkan di sini. Topik memilih pekerjaan bila pulang nanti sudah tentu menjadi mainan fikiran mana-mana mahasiswa yang telah berjaya menamatkan pengajian di Mesir.

Ada yang merancang untuk menjadi guru. Ada pula yang mahu bekerja di sektor kepejabatan. Ada yang mahu menjadi penceramah bebas dan sebagainya. Soal itu terserahlah kepada anda untuk memilihnya.

Namun apa yang ingin saya ingatkan di sini khususnya kepada diri sendiri dan sahabat-sahabat seperjuangan bila kita pulang nanti, ada satu kerja kosong dan jarang sekali ada mereka yang mahu mengisinya. Kerja tersebut adalah kerja Amar makruf Nahi Mungkar.

Mungkin ada yang berkata, "Ahh..benda tu umum..skopnya luas". Ya, betul. Kerja ni skopnya luas. Ada banyak peringkat. Dr. Yusuf Al-Qaradawi pun banyak menulis berkaitan kerja ini dalam persoalan Fiqh Taghyir. Namun apa yang ingin saya sebutkan di sini adalah keberanian kita untuk menjadi anggota amar makruf nahi mungkar atau jawatankuasa HISBAH kepada masyarakat apabila berhadapan dengan maksiat terbuka di mana sahaja.

Sepanjang tempoh percutian saya di tanah air beberapa kali, boleh saya katakan kita tidak berjaya menjadi anggota hisbah kepada masyarakat. Kita tidak berani menegur, menghalang kemungkaran walaupun ianya amat kecil sekiranya ia berlaku dihadapan kita sendiri. Kita belum berjaya mendidik masyarakat tentang kesedaran menjadi anggota hisbah bahkan kes-kes jenayah yang amat membimbangkan dalam negara kita adalah disebabkan graduan agama sendiri penakut atau kecut perut untuk menegur, menghalang dan tidak mahu memahamkan masyrakat tentang kewajipan ini.

Saya pernah berhadapan dengan pengalaman menegur satu pasangan yang bercouple dalam bas. Tindak tanduk budak lelaki dan perempuan tersebut amat menyakitkan hati saya. Lalu saya meminta kepada beberapa orang yang lebih tua dan berketayap untuk menegur perbuatan tersebut. Namun, dia menolak kerana alasannya takut. Memang budak lelaki tu bertubuh sasa dan ada gaya kaki pukul. Saya meninjau-ninjau penumpang sekeliling kalau-kalau ada yang mahu menegur. Saya beberapa kali meminta penumpang lain untuk berbuat demikian termasuk konduktor bas tu sendiri. Namun mereka semua tidak mahu.

Akhir sekali, fikir punya fikir maka tak dapat tidak saya mesti tegur sendiri kelakuan tidak senonoh pasangan tersebut. Saya memberanikan diri untuk menghampiri mereka dan bersedia berhadapan dengan apa jua risiko yang berlaku. Saya tidak ada kad penguatkuasa. Saya juga bukan polis. Jadi sekarang ni pelindung saya adalah Allah s.w.t.

Saya terus memberitahu kepada pasangan tersebut, “Assalamualaikum. Saya nak bagi tau sikit. Saya tahu kamu berdua tak kahwin lagi..(tengok gaya je)..Kerja kamu dua orang ni tak senonoh..haram. Lelaki perempuan tak boleh duduk macam ni (ketika itu si perempuan membiarkan pahanya disentuh dan di raba oleh lelaki tersebut). Saya boleh ambil tindakan bawa kamu dua orang ke pejabat agama..Nak tak?” Lebih kurang begitulah ayat saya.

Semua penumpang di sekeliling memandang saya dan mereka berdua. Tiada yang berani menyampuk. Mungkin mereka menunggu reaksi si budak lelaki tersebut. Tapi Alhamdulillah, teguran saya tersebut berhasil. Nampaknya mereka malu apabila ditegur begitu lalu membetulkan posisi mereka. Saya pun terus meninggalkan mereka dan kembali duduk ditempat saya. Saya meruskan pemerhatian saya sehinggalah saya sampai ke destinasi. Mereka patuh nasihat tersebut.

Kalau diikutkan saya pun bukannya berani sangat untuk menegur tapi jika dibiarkan, maksiat kecil itu boleh menyebabkan kemusnahan yang besar dalam masyarakat.

Oleh itu, kesimpulan yang ingin saya nyatakan adalah, masyarakat kita tidak berani buat kerja HISBAH kalau kita sendiri golongan yang hebat ‘tallaqi’ ni sendiri pun penakut. Bagaimana kita ingin melihat masyarakat kita berubah sekiranya kita sendiri yang tidak berubah untuk menjadi pekerja sukarela HISBAH di mana sahaja. Jadi balik nanti, jangan lupa isi kerja kosong ini. Kempenlah diri sendiri untuk menjadi anggota HISBAH dan ajarlah masyarakat kepentingan HISBAH ini. Mulakanlah dahulu dengan yang paling kecil dan yang termampu..Selamat bertugas!

No comments:

Post a Comment