Sunday, September 18, 2011

Salam Jihad


Sudah lama al-faqir tidak membuat apa-apa catitan dalam blog ini. Kesibukan dengamn urusan sebagai guru dan tugasan amal islami yang lain sedikit sebanyak mengurangkan mood untuk menulis. Namun, seminar siasah syariyyah peringkat Kebangsaan yang diadakan semalam di Balai Islam Lundang anjuran Kolej Islam Sultan Islam ismail Petra (KIAS) telah mengembalikan semula semangat al-faqir untuk meneruskan jihad bil qalam demi menyebarkan kefahaman Islam yang berlandas manhaj yang sebenar.

Al-Faqir banyak mengambil manfaat melalui seminar yang diadakan. Pembentangan tajuk-tajuk kritikal oleh para ulama tempatan seperti Prof. Madya Dr. Abdul Aziz Hanafi, Dr. Abdul Basit Abdul Rahman, Tan Sri Syeikh Ghazali dan lain-lain dalam aspek siasah syar'iyyah menyuburkan kembali budaya ilmu dan semangat mengkaji dalam diri al-faqir.

Sesungguhnya para ilmuan dalam negara kita atau yang masih lagi meneruskan usaha untuk menjadikan dirinya sebagai ulma' amilin mestilah tidak memustuskan dirinya dengan alam kajian dan sentiasa menambhkan ilmu yang ada dengan apa jua cara sekalipun. Tugas untuk menegakkan sebuah daulah perlulah dipikul oleh golongan ini dalam menyediakan rangka dan plan terbaik bagi sebuah negara Islam abad baru selain sentiasa berusaha dan bekerja siang dan malam untuk menjatuhkan kuasa tahgut di dalam dan luar negara yang juga berhempas-pulas untuk memastikan Islam tidak bertapak di atas dunia ini.

Oleh itu teruskanlah usaha untuk meneruskan jihad ini semoga Allah terus memberikan bantuan kepada para hambanya yang mukhlisin.

No comments:

Post a Comment