Tuesday, September 20, 2011

Pemergian Burhanuddin Rabbani




Semalam umat Islam telah kehilangan seorang tokong mujahidin Afghanistan yang banyak berjuang menegakkan Islam di bumi Afghanistan khususnya. Beliau adalah Burhanuddin Rabbani yang dilahirkan pada 1940 di Badakhshan, beliau seorang bekas Presiden Afghanistan. Beliau juga merupakan pemimpin Jamiat-e Islami Afghanistan, dan pemimpin politik Perikatan Utara (Barisan Islam Bersatu untuk Keselamatan Afghanistan).

Pada tahun 1992, beliau menjadi ketua Jamiat- Islami dan kemudian menjadi Presiden Afghanistan hingga akhirnya dijatuhkan oleh puak Taliban pada tahun 1996. Setelah itu beliau berpindah ke Faizabad yang terletak di bahagian utara, untuk memimpin kelompok anti-Taliban dengan bantuan dan sokongan kuat dari Iran dan Rusia.

Beliau kembali diangkat semula sebagai Presiden oleh PBB setelah jatuhnya Taliban. Namun setelah itu pada akhir 2001 beliau telah menyerahkan jawatannya kepada Hamid Karzai. Beliau merupakan ketua Barisan Kebangsaan Bersatu yang merupakan pembangkang politik terbesar terhadap kerajaan Hamid Karzai.

Beliau dibunuh semalam tanggal 20 September 2011 oleh penyerang berani mati yang menyembunyikan bom didalam serban dan meledakkannya ketika berhampiran dengan Burhanuddin. Dengan ini Afghanistan kehilangan salah seorang lagi tokoh bagi umatnya.

Nama beliau mula terukir dalam sejarah apabila tentera Soviet menceroboh Afghanistan pada tahun 1979-1991, beliau, seorang professor dalam Pengajian Islam di Kabul, yang memimpin Jamaat Islami Afghanistan sebagai satu pertubuhan dakwah, kemudiannya memimpin gerakan Jamaat Islami sebagai batalion mujahideen menentang penjajahan tersebut. Kesemua 7 kumpulan besar mujahideen ketika itu adalah Jamiat Islami, Hizb Islami, Harakat Islami, Hizb Al-Wahdah, Hizbullah Afghanistan, Jamiat Ulamak Al-Islam dan Ittihad Islami.

Semoga Allah menggolongkan beliau dalam kalangan para solihin dan menerima segala amal jihadnya ketika hidup beliau. Ameen. Alfatihah.

No comments:

Post a Comment