Wednesday, August 25, 2010

Selamat Pulang


1. Sehingga hari ini ( 26 Ogos 2010), sudah 3 hari saya berada di tanah air dan bumi kelahiran saya, Kelantan Darul Naim. Setakat ini belum ada apa-apa program yang saya isi melainkan hanya menjadi imam solat terawih bersama keluarga. Barangkali dalam minggu ini saya lebih suka untuk berehat terlebih dahulu sebelum terus berkecimpung dalam aktiviti dakwah dan tarbiyah atau aktiviti parti. Pastinya banyak aktiviti dan program yang sedang menunggu dan menjadi kewajipan bagi saya untuk menyertai serta memberikan sumbangan dan juga tenaga bagi menjayakannya. Walau apapun saya bersedia untuk memberikan tenaga on call kepada mana-mana sahabat seperjuangan yang memerlukan bantuan setakat yang termampu.

2. Mungkin sesetengah daripada sahabat saya telah maklum tujuan kepulangan saya ke tanah air sedangkan pengajian saya di peringkat sarjana di Universiti Zamalek, Mesir belum lagi selesai dan masih lagi diperingkat awal. Cuma apa yang saya boleh maklumkan di sini bahawa kepulangan saya bukanlah bersifat Niha'iyyan (pulang tidak kembali) bahkan ianya bersifat cuti panjang yang perlu diisi dengan pengalaman dakwah dan tarbiyah harakiyyah di samping mencari kewangan untuk menyara keluarga serta isteri yang juga masih lagi menuntut di bumi Al-Azhar. Saya mohon doa para sahabat sekalian semoga usaha dan cita-cita untuk menamatkan pengajian sarjana di bumi Mesir pada tahun-tahun mendatang serta segala perancangan dapat direalisasikan.

3. Setakat ini secara rasminya saya belum memutuskan untuk memilih apa-apa pekerjaan samada menjadi guru, pegawai dan lain-lain cuma yang pasti kerja tidak rasmi sebagai penyampai amanah ilmu Allah tetap saya teruskan samada ketika berada di Mesir atau di Malaysia. Namun, sudah ada beberapa perancangan yang telah saya fikirkan untuk dijadikan projek permulaan. Ringkasnya, semuanya bergantung kepada usaha dan tawakkal kepada Allah. Saya mohon doa kalian.

p/s: merindui perjuangan bersama badan pengurus PMRAM dan sahabat-sahabat di Mesir...




No comments:

Post a Comment