Saturday, August 28, 2010

MACAM-MACAM: ARAB SUKA MANDI PANTAI BULAN RAMADAN


Bulan Ramadan tahun ini adalah berkebetulan dengan musim panas di negara-negara Arab. Kebiasaannya musim panas selama 3 bulan tersebut adalah musim cuti kepada kebanyakkan warga negara timur tengah dan afrika seperti Mesir. Maka tidak hairan sekiranya ramai dikalangan warga Arab yang pergi bercuti di destinasi seperti pantai untuk berkelah bersama keluarga walaupun bertembung dengan bulan Ramadhan Al-Mubarak.

Apa yang berlaku di Maghribi juga seperti itu. Walaubagaimanapun perbuatan tersebut mengundang pelbagai pendapat para ulama di sana yang mengulas berkaitan halal atau haramnya mandi dan bercuti di pantai pada bulan Ramadan.

Sebahagian ulama seperti Syeikh Abd. Bariyy Al-Zamzami mengatakan ianya adalah harus selagi mana ketika mandi air tidak dapat memasuki mulut atau hidung serta dapat menjaga adab-adab serta tidak melakukan perkara mungkar. Puasa bagi orang Islam tidak menegah daripada melakukan aktiviti harian dan bercuti tetapi yang penting tidak melakukan perkara yang membatalkan puasa dan mengelakkan daripada maksiat.

Sebahagian ulama lain pula seperti Syeikh Abdullah Akadiroh lebih cenderung kepada pendekatan Sadd Azzaraie'. Sebaik-baiknya umat Islam tidak pergi ke pantain untuk mandi dan berkelah kerana tempat tersebut tidak terlepas daripada perbuatan membuka aurat dan percampuran lelaki dan perempuan yang tidak dibenarkan syarat. Walaupun tidak membatalakan puasa tetapi boleh menyebabkan nilai puasa berkurangan.

Ulama lain pula seperti Syeikh Muhammad As-Sahabi mengatakan haram melakukan perbuatan seumpama itu kerana perbuatan seperti itu tidak sunyi daripada perbuatan dosa yang melanggar etika dan adab berpuasa.

Sumber: IslamOnline.

No comments:

Post a Comment