Tuesday, March 16, 2010

Syeikh Al-Azhar : Siapakah Yang Akan Menjadi Pengganti?


Pemergian Syaikhuna Al-Imam Al-Akbar baru-baru ini telah mengejutkan semua pihak. Sesungguhnya pemergian seorang ulama yang amat berjasa kepada umat Islam ini tidak diduga walaupun beliau diketahui umum kesihatannya tidak berada ditahap yang baik. Beliau masih lagi mampu untuk melaksanakan tugas beliau dan sanggup untuk bermusafir ke Saudi dalam rangka kerja baliau walaupun dalam keadaan demikian. Moga-moga Allah membariskan beliau dikalangan para syuhada' dan diampunkan olehNya.

Isu pemergian beliau tidak berhenti di situ. Pasti di sana sudah ada perbincangan siapakah yang akan menggantikan tempat beliau sebagai Syaikhul Azhar. Jawatan ini bukanlah satu jawatan yang kecil kerana ianya melibatkan benteng utama umat Islam iaitu Al-Azhar dan suara Islam kepada masyarakat antarabangsa.

Dahulunya perlantikan Syaikhul Azhar adalah melalui perbincangan dan undian dikalangan ulama-ulama Al-Azhar sendiri. Mereka akan memilih siapakah yang paling berilmu dan paling layak untuk memimpin Al-Azhar. kemudiannya jawatan ini ditentukan sendiri oleh kerajaan Mesir. namun pada kali ini timbul desas-desus ynag mengatakan perlantikan ini akan dibuat semula mengikut proses pengundian dan pemilihan dikalangan ulama Al-Azhar sendiri. Sekiranya ini terjadi maka ia adalah satu keputusan yang terbaik.

Walauapapun proses yang dilakukan, persoalannya siapakah yang paling layak untuk menduduki tempat tersebut?

Semasa saya menghadiri kelas pengajian kitab Al-Muwatto' di Masjid Al-Azhar yang diajar oleh Syaikhuna Dr. Muhammad Wussam Khidr (Pemegang Ijazah Phd usul Fiqh Al-Azhar dengan martabat Kepujian kelas pertama-Syaraf Ula) beliau sendiri berharap guru beliau, Mufti Mesir, Al-Allamah Dr. 'Ali Jumuah hafizohullah untuk menyandang jawatan tersebut. Ini kerana keilmuan belaiu yang cukup tinggi dan pemikiran beliau yang banyak melangkaui zamannya sendiri. Beliau sendiri telah menghidupkan kembali dan 'memberikan' roh semula kepada masjid Al-Azhar dengan pengajian dan Darul Ifta' sebagai pusat fatwa yang berwibawa.

Maka, sekiranya beliau menjadi Syaikhul Azhar kitra akan melihat Al-Azhar akan lebih berwibawa dan akan kembali kepada zaman kegemilangannya seperti dahulu yang banyak melahirkan Imam-Imam besar dalam segenap ilmu pengetahuan.

Itu pendapat yang dilontarkan beliau sebelum pemergian Al-Allamah Dr. Muhammad Sayyid Al-Tontowi Rahimahullah.

Disini saya tidak mahu memberi komen yang lanjut berkaitan hal ini. Moga-moga Allah menggangkat mereka yang paling ikhlas untuk memimpin pusat ilmu utama di dunia ini daripada kalangan para Auliya'nya..amin.


No comments:

Post a Comment