Saturday, October 23, 2010

NASIHAT UNTUK ULAMA MUDA UMNO


Nampaknya Ulama Muda Umno Saudara Fathul Bari tidak berpuas hati dengan tindakan pihak-pihak yang mengkritik Datin Seri Rosmah Mansor kerana menaungi Islamic Fashion Festival (IFF) yang secara terang dan jelas telah mencemar kesucian Islam.

Beliau yang telah berucap di Perhimpunan Agung UMNO semalam bermati-matian mempertahankan Datin Seri Rosmah dan mengatakan bahawa Datin Seri tidak bersalah sebaliknya yang bersalah hanyalah pihak pengajur. Rosmah hanyalah penaung kepada IFF bukannya penganjur.

"Sepatutnya bantahan itu ditujukan kepada penganjur sedangkan beliau (Rosmah) penaung semata-mata," katanya.

Beliau berkata lagi, "Tanpa diteliti hal tersebut, mereka terus menyerang dan menghukum. Adakah ini sikap orang Islam yang mengakui membawa hukum Allah. Sedangkan jelas perbuatan seperti ini tersasar dari Islam yang mengajar etika menasihati seseorang,"

Sebelum saya mengulas kenyataan beliau dalam perhimpunan Agung UMNO itu, saya ingin nyatakan bahawa saudara Fathul Bari sendiri sebenarnya telah gagal menasihati para pemimpin UMNO atau tidak pernah membuat teguran terbuka terhadap mereka. Contoh paling mudah ialah dalam soal pakaian mereka sendiri seperti tidak menutup aurat. Belum pernah mana-mana ulama UMNO dari dulu, kini, dan mungkin selama-lamanya menegur perbuatan maksiat walaupun yang paling kecil sekiranya dilakukan oleh pemimpin mereka. Bukan sahaja Fathul Bari bahkan sudah ramai ulama yang terpalit dengan UMNO menjadi 'lembu yang dicucuk hidungnya' apabila berhadapan dengan situasi ini.

Tetapi sekiranya perkara tersebut melibatkan pembangkang dan dirasai tidak 'sehaluan' dengan mereka maka secara jelas perkara tersebut dikecam secara terbuka di media kononnya tidak selari dengan 'sunnah' Rasulullah seperti soal kerajaan menghantar 40 orang ulama yang akan bermunajat di Mekah demi memohon pertolongan Allah supaya megembalikan hak rakyat yang dirampas oleh UMNO. Yang diperbesarkan adalah isu 40 ulama tersebut dan bukannya soal kezaliman dan rampasan harta rakyat!

Begitu juga dalam soal IFF ini. Nampaknya saudara Fathul Bari lebih berminat mempertahankan Rosmah sebagai penaung IFF yang mana kononnya 'tidak bersalah' daripada membahaskan soal bahaya IFF terhadap akidah dan syariat atau sejauh mana jijiknya pebuatan tersebut! Adakah Fathul Bari berani berbuat demikian? Rasanya tidak.

Kedua, jikalau kita merujuk kepada sejarah ulama pada waktu silam, kita akan mendapati para ulama terdahulu amat sensitif dengan isu-isu yang menyentuh kesucian agama Islam. Ramai ulama dan para Imam-Imam telah memberikan kepada kita contoh kelantangan mereka dalam menegur dan merubah (islah) para pemimpin. Imam Izzuddin Abd. Salam yang digelar sultanul Ulama (bukan ulama sultan macam beliau) menjadikan medan-medan terbuka seperti khutbah jumaat dan majlis-majlis pengajian untuk menegur pemimpin-pemimpin secara lantang,tegas dan berani seumpama singa sehingga para pemimpin amat takut akan 'naguman' beliau dalam menegur mereka.

Ketiga, sekiranya kita meneliti tindakan pihak yang mengkritik dan mengecam Rosmah selaku isteri pemimpin nombor 1 dalam negara, maka saya ingin bertanya kepada Fathul Bari, dari sudut manakah yang saudara lihat ianya menyalahi syariat Islam? Bukankah pihak-pihak tersebut telah pun menasihati dan menegur Datin Seri Rosmah kerana menaungi aktiviti jijik tersebut dalam ruang lingkup sistem demokrasi yang dibenarkan dalam perlembagaan. Adakah itu tidak beradab namanya? Adakah mereka telah melanggar undang-undang? Sekiranya poerbuatan tersebut melanggar undang-undang maka bolehlah beliau berkata demikian tetapi ianya tidak berlaku!

Pihak terbabit telah menggunakan media secara terhormat, menulis di dalam blog-blog , membuat perhimpunan-perhimpunan dan berceramah memohon Datin Seri Rosmah memohon maaf dan bertaubat kepada Allah kerana penglibatan beliau itu. Beliau merupakan pemimpin dan selaku pemimpin sewajarnya beliau menunjuukkan contoh yang terbaik kepada rakyat dengan tidak menghadirkan diri dalm program-program maksiat seperti itu apatah lagi menaunginya!!

Itulah sahaja saluran-saluran yang ada kepada mereka yang amat sayangkan dan cinta akan Islam untuk menegur para pemimpin negara hari ini. Mereka ini juga seumpama ulama-ulama terdahulu yang juga menulis, berceramah, berkhutbah dan berhadapan sendiri dengan para pemimpin memperingatkan mereka dengan azab Allah yang amat pedih sekiranya mereka tidak bertaubat. Kalau nak diharapkan kepada ulama UMNO sampai bila?!! Sejarah telah merekodkan segala-galanya!

Rasanya Fathul Bari mesti menilai semula penglibatannya sebagai ulama muda UMNO kerana nampaknya penglibatannya itu semakin menjauhkan dirinya daripada Allah s.w.t dan juga perlu menilai juga kenyataannya bahawa Datin seri Rosmah Mansor tidak bersalah. Adakah di sana tiada hadis yang menyatakan bahawa orang yang bersubahat atau membantu perbuatan maksiat tidak akan mendapat dosa? Maka adakah penglibatan Datin Seri tersebut tidak tergolong dalam golongan itu?? Apa guna syahadah beliau dalam bidang hadis sekiranya dalam soal sekecil itu pun beliau masih bersikap jahil atau buat-buat tidak tahu. Wallahu A'alam.

Khairul Anuar Ismail
Ulama Pelapis
Galas, Gua Musang, Kelantan.
8.15 pagi.

1 comment:

  1. "Bukan dari kalangan kami orang yang menyeru kepada asabiyah".

    Bertanya seorang lelaki kepada Rasulullah s.a.w. : Adakah perbuatan asabiyah seseorang itu suka (kasih) kepada kaumnya (bangsanya)? Tidak, tetapi asabiyah itu ialah orang yang menyokong (menolong) kaumnya melakukan kezaliman."
    Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah

    Fathul Bari xjumpak hadith ni kot Ustaz

    ReplyDelete