tag:blogger.com,1999:blog-2570126909258297131.post7674197859206025982..comments2023-09-08T05:49:48.866-07:00Comments on TERATAK AZHARI: BEBERAPA PERBAHASAN HUKUM IBADAH KORBANKhairul Anuar Bin Ismail Al-Azhari As-Syafie'http://www.blogger.com/profile/11332356331145474674noreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-2570126909258297131.post-61201923583769805452018-08-19T18:04:45.956-07:002018-08-19T18:04:45.956-07:00Assalamualaikum ustaz
Bolehkah bintang qurban itu ...Assalamualaikum ustaz<br />Bolehkah bintang qurban itu d tempatkn/ d ikat d belakang rmh org yg berkorban tu atau dimana2 sahaja tempatAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/04459690264084033039noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2570126909258297131.post-2735566334422991472015-09-19T21:22:26.589-07:002015-09-19T21:22:26.589-07:00dalam Fiqh manhaji.. antara syarat sah korban adal...dalam Fiqh manhaji.. antara syarat sah korban adalah BALIGH dan BERAKAL. wallahua'lam Nordin Othmanhttps://www.blogger.com/profile/13188324926119580778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2570126909258297131.post-6193702794250632792015-09-19T21:21:09.753-07:002015-09-19T21:21:09.753-07:00dalam Fiqh manhaji.. antara syarat sah korban adal...dalam Fiqh manhaji.. antara syarat sah korban adalah BALIGH dan BERAKAL. wallahua'lam Nordin Othmanhttps://www.blogger.com/profile/13188324926119580778noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2570126909258297131.post-88954799446514928032010-11-15T00:36:39.277-08:002010-11-15T00:36:39.277-08:00Dalam mazhab syafie daging korban yang disembelih ...Dalam mazhab syafie daging korban yang disembelih di satu-satu negeri hendaklah dibahagikan di negeri tersebut bukan ke negeri lain macam zakat.Dibenarkan makan daging korban yang sunat walaupun utk buat kenduri dengan syarat bahagian fakir miskin telah diberikan.Khairul Anuar Bin Ismail Al-Azhari As-Syafie'https://www.blogger.com/profile/11332356331145474674noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2570126909258297131.post-49966843001652024192010-11-14T16:12:57.349-08:002010-11-14T16:12:57.349-08:00salam us.. mohon penjelasan blh tak daging korban ...salam us.. mohon penjelasan blh tak daging korban digunakn utk bt kenduri kahwin?ahmad hisyamhttps://www.blogger.com/profile/16907923465443395193noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2570126909258297131.post-10861866234697579142010-11-12T02:45:54.419-08:002010-11-12T02:45:54.419-08:00salam us mohon penjelasan berkenaan pkra ni :
&qu...salam us mohon penjelasan berkenaan pkra ni :<br /><br />"<br />6. Haram memindahkan daging korban yang dikorbankan di sebuah negeri ke negeri yang lain."<br /><br />shukran :-)ahmad hisyamhttps://www.blogger.com/profile/16907923465443395193noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2570126909258297131.post-42722966065094438332010-11-11T01:14:02.811-08:002010-11-11T01:14:02.811-08:00Ala kulli hal..yang paling afdhal ialah melakukan ...Ala kulli hal..yang paling afdhal ialah melakukan sembelihan setelah masuk waktu dhuha dan selepas mengerjakan solat hari raya. Disunatkan menyegerakan solat hari raya Aidul Adha setelah terbit matahari.Khairul Anuar Bin Ismail Al-Azhari As-Syafie'https://www.blogger.com/profile/11332356331145474674noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2570126909258297131.post-89406457081471137292010-11-11T01:09:15.063-08:002010-11-11T01:09:15.063-08:00itu adalah ringkasan daripada ibarat kitab kasyful...itu adalah ringkasan daripada ibarat kitab kasyful litham. Waktu yang sah ialah setelah terbit matahari dan berlalunya KADAR WAKTU solat sunat hari raya dan 2 khutbah yang ringkas. Waktu afdal sembelih setelah masuknya waktu dhuha. Jadi sekiranya seseorang itu menyembelih setelah bermula waktu sah tadi kemudian barulah dia sendiri mengerjakan solat sunat hari raya maka tidak mengapa. Kalau terbit matahari pukul 7.00 pagi cthnya kemudian ditambah anggaran kadar solat dan khutbah selepas terbit matahari selama 30 minit jadi pukul 7.30 pagi, maka dibolehkan dia menyembelih walaupun solat pada hakikatnya belum lagi dilaksanakan kerana waktu solat sunat hari raya bermula terbit matahari hingga masuk waktu zohor. Jadi tidak diwajibkan sembelihan itu betul-betul selepas orang solat. Kalau begitu maka kalau ditempat solat lewat maka lewatlah sembelih. Jadi ukuran waktu itu jadi penentu walaupun solat pada hakikatnya belum dikerjakan cuma kadar waktu solat dan khutbahnya selepas matahari terbit dikira untuk tentukan bermulanya waktu sah sembelih. Maka kalau seseorang itu mahu sembelih setelah masuk waktu dhuha contohnya kemudian barulah solat hari raya maka tidak mengapa..begitu lebih kurang penjelasannya..Khairul Anuar Bin Ismail Al-Azhari As-Syafie'https://www.blogger.com/profile/11332356331145474674noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2570126909258297131.post-20448501421450963962010-11-10T23:55:03.822-08:002010-11-10T23:55:03.822-08:00Assalamualaikum syeikh kabir.. nok penjelasan siki...Assalamualaikum syeikh kabir.. nok penjelasan sikit ni pada ayat "Disunatkan melambatkan sembelihan selepas solat dan harus sembelih sebelum solat." adakah maksud sebelum solat tu, solat hari raya? adakah dikira sebagai korban juga?syukran..as-samarqihttps://www.blogger.com/profile/02791962705305850483noreply@blogger.com